Tuesday 4 September 2018

Rosatom Youth Congress

Tiga pelajar perkampungan nelayan sertai 'Rosatom Youth Congress' di Rusia

Tarikh kemaskini: 23/08/2018
 
JERTIH, 23 Ogos (Bernama) -- Tiga pelajar dari perkampungan nelayan Kuala Besut bakal menyertai acara 'Rosatom Youth Congress' di Rusia selepas muncul juara Program Pembangunan Sumber Manusia Untuk Tenaga Nuklear di Korea Selatan pada Mei lalu.

Ketua Projek 'KuBest Smart Innovation Team' Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kuala Besut, Faizul Abd Rahman berkata tiga pelajar berkenaan iaitu Muhammad Syazwan Mat Sidek,17, Muhammad Anuar Abd Ghani, 17, dan Safiyyah Muhammad Nasir, 16, akan menyertai kongres itu di Saint Petersburg, Rusia dari 27 hingga 28 Ogos.

“Difahamkan kongres itu akan dihadiri kira-kira 400 belia dari 40 buah negara. Tiga pelajar kita akan membentang serta berkongsi pengalaman mengenai projek inovasi berkaitan kesedaran awam dan kepentingan tenaga nuklear kepada kehidupan.

“Setelah mendapat kebenaran dari pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dan Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu, kami sekali lagi menjalani latihan dan membuat persiapan terakhir untuk ke Rusia sebelum berlepas pada 26 Ogos nanti," katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurut Faizul, kongres itu akan turut disertai pakar-pakar dalam bidang nuklear dari pelbagai negara.....

Original ; http://bernama.com/bm/am/news.php?id=1635321

No comments:

Post a Comment